Epic Games ha lanciato il proprio store digitale Epic Games Store in modo decisamente aggressivo.
La prima mossa è stata quella di proporre a publisher e sviluppatori una commissione decisamente bassa, solo il 12% contro il 30% di Steam e concedendo l’utilizzo gratuito di Unreal Engine 4 (mentre ci sono delle royalties da pagare se si pubblica sulla piattaforma di Valve).
La seconda mossa è stata quella di accaparrarsi esclusive di grosso calibro, come Metro Exodus, Borderlands 3 e World War Z su tutte. Inoltre offre titoli riscattabili gratuitamente ogni due settimane.
La terza mossa è stata lanciare i suoi primi saldi, proponendo tanti titoli a prezzi scontati fino al 75% e uno sconto di 10€ sui pre-order. Poter acquistare Borderlands 3 a soli 49,99€ era una proposta allettante.
Il boss di Epic Games, Tim Sweeney ha spiegato in una serie di Tweet la strategia che stanno adottando e le esclusive sono l’unico modo per rompere il rapporto di 70/30 imposto da Steam.
Sweeney fa capire che il 30% di commissione che chiede Steam è spesso superiore al margine di guadagno dei publisher, mettendo in una situazione critica sia gli sviluppatori che i publisher stessi.
Il sistema proposto da Epic Games Store invece garantisce maggiori introiti del 18% che possono essere ripartiti tra reinvestimenti, riduzioni del prezzo e profitti.
È ancora presto per vedere i risultati a lungo termine di questa strategia, ma per il momento è positiva come ha testimoniato anche lo sviluppatore di World War Z. Lo shooter ha venduto 2 milioni di copie, di cui oltre 700.000 solo sullo store Epic dove grazie alla minor commissione il prezzo di vendita è di 5€ in meno rispetto alle altre versioni.
This question gets to the core of Epic’s strategy for competing with dominant storefronts. We believe exclusives are the only strategy that will change the 70/30 status quo at a large enough scale to permanently affect the whole game industry.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) June 25, 2019
This leads to the strategy of exclusives which, though unpopular with dedicated Steam gamers, do work, as established by the major publisher storefronts and by the key Epic Games store releases compared to their former Steam revenue projections and their actual console sales.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) June 26, 2019
In judging whether a disruptive move like this is reasonable in gaming, I suggest considering two questions: Is the solution proportionate to the problem it addresses, and are gamers likely benefit from the end goal if it’s ultimately achieved?
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) June 26, 2019
The 30% store tax usually exceeds the entire profits of the developer who built the game that’s sold. This is a disastrous situation for developers and publishers alike, so I believe the strategy of exclusives is proportionate to the problem.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) June 26, 2019
If the Epic strategy either succeeds in building a second major storefront for PC games with an 88/12 revenue split, or even just leads other stores to significantly improve their terms, the result will be a major wave of reinvestment in game development and a lowering of costs.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) June 26, 2019
Will the resulting 18% increase in developer and publisher revenue benefit gamers? Such gains are generally split among (1) reinvestment, (2) profit, and (3) price reduction. The more games are competing with each other, the more likely the proceeds are to go to (1) and (3).
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) June 26, 2019
So I believe this approach passes the test of ultimately benefitting gamers after game storefronts have rebalanced and developers have reinvested more of their fruits of their labor into creation rather than taxation.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) June 26, 2019
Of course, there are LOTS of challenges along the way, and Epic is fully committed to solving all problems that arise for gamers are for our partners as the Epic Games store grows.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) June 26, 2019